A mai villanyautók egyik legfontosabb jellemzője a hatótáv mellett az akkumulátor mérete. A vásárló, még ha nincs is igazán tisztában a pontos mértékegységgel, ez alapján az érték alapján helyezi el a járművet a kínálatban egy megfelelő helyre. Így volt ez 20 éve a számítógép processzorok esetén, amikor mindent a MHz-ek, illetve 10 éve fényképezőgépeknél, ahol mindent a megapixelek határoztak meg.

Ugyanez a mérőszám a villanyautóknál (egyelőre) a kWh, ami elvileg azt az értéket adja meg, hogy egy akkumulátorba mennyi energia tárolható. Persze a helyzet nem ennyire egyszerű és átlátható. Mint ahogy a fényképezőgépeknél is van az érzékelőlapkának egy valós és egy effektív (tehát a képalkotáshoz használt) pixelszáma, úgy az akkumulátor csomagok esetén is két adat mutatja csak meg a teljes képet. A névleges kapacitás az az energiatároló képesség, amit az akku a teljesen lemerített és feltöltött állapot között fel tud venni. Az autók akkukezelő rendszere azonban a cellák védelme érdekében nem engedik teljesen kihasználni ezt a tartományt. A felhasználható kapacitás adja meg azt a valós értéket, amit a használat során el tudunk tárolni, illetve ki tudunk nyerni az akkumulátorból. Ahogy lenti táblázatból kitűnik, a két érték között akár egészen nagy eltérések is lehetnek.

2015 Nissan LEAF akku pakk

Nem ez azonban a fő gond, hanem hogy az autógyártók között nincs megállapodás azzal kapcsolatosan, hogy az autó akkukapacitásának megadásakor a két érték közül melyiket illik megadni. Így lehet az, hogy a 22 kWh-ásként hirdetett Renault Zoe látványosan nagyobb hatótávra képes, mint a 24 kWh-ás Nissan LEAF. Csakhogy a LEAF esetén a megadott érték a névleges adat, míg a Renault a valóban felhasználható értékkel jelöli az autóit. Hogy tisztább legyen a kép, összeszedtük a ma elérhető autók akku kapacitás adatait, illetve a hozzájuk tartozó hatótávokat az európai (NEDC) és a reálisabb amerikai (EPA) mérések szerint.

Óriási köszönet jár Silver nevű olvasónknak, aki saját gyűjtésének megosztásával segített pontosítani a táblázatot.

Modell névleges felhasználható arány NEDC hatótáv EPA hatótáv
BMW i3 60Ah (BEV) 21,6 kWh 18,8 kWh 87,0% 190 km 130 km
BMW i3 94 Ah (BEV) 33,8 kWh 29,4 kWh 87,0% 300 km 183 km
Chevrolet Spark EV 19,4 kWh 16,5 kWh 85,0% 132 km
Fiat 500e 22,9 kWh 20,6 kWh 89,9%  140 km
Ford Focus Electric (-2016)  23,9 kWh 20,3 kWh 84,4% 160 km 122 km
Ford Focus Electric (2017)  33,4 kWh 28,4 kWh 85,0% 225 km 185 km
Hyundai Ioniq 32,4 kWh 28,4 kWh 87,7% 250 km 200 km
Kia Soul EV (-2017) 30,6 kWh 26,8 kWh 88,5% 212 km 150 km
Kia Soul EV (2018-) 33,8 kWh 29,5 kWh 87,3% 250 km 180 km
Mercedes B250e 35,9 kWh 31,4 kWh 87,5% 200 km 140 km
Citroen C-Zero / Peugeot iOn
(80 cella)
14,8 kWh 13,3 kWh 89,9%
Mitsubishi i-MiEV
Citroen C-Zero / Peugeot iOn
(88 cella)
16,3 kWh 14,7 kWh 90,2% 150km
Nissan LEAF 24 kWh (-2012) 23,8 kWh 21,4 kWh 89,9% 175 km 117 km
Nissan LEAF 24 kWh (2013) 23,8 kWh  21,4 kWh 89,9% 199 km 121 km
Nissan LEAF 24 kWh (2014-2015) 23,8 kWh 21,4 kWh 89,9% 199 km 135 km
Nissan LEAF 30 kWh 30,2 kWh 27,2 kWh 90,0% 250 km 172 km
Opel Ampera-e 70,2 kWh 59,7 kWh 85,0% 520 km 383 km
Renault Zoe 22 (-2014) 25,9 kWh 22,0 kWh 84,9% 210 km
Renault Zoe 22 (2015-) 25,9 kWh 23,3 kWh 89,6% 240 km
Renault Zoe 41 46,8 kWh 41,0 kWh 87,6% 400 km
Smart ForTwo EV 19,2 kWh 16,8 kWh 87,5% 135 km 101 km
Tesla Model 3 52,3 kWh 50,2 kWh 96,0% 350 km
Tesla Model 3 Long Range 77,6 kWh 74,5 kWh 96,0% 500 km
Tesla Model S 75D (2017) 73,0 kWh 70,1 kWh 96,0% 490 km 417 km
Tesla Model S 85D 81,6 kWh 77,5 kWh 95,0% 528 km 438 km
Tesla Model S 90D 85,7 kWh 81,8 kWh 95,6% 528 km 473 km
Tesla Model S P100D 102,5 kWh 98,4 kWh 95,6% 613 km 507 km
Volkswagen e-Golf (-2016) 24,2 kWh 21,2 kWh 87,6% 190 km 134 km
Volkswagen e-Golf (2017-) 35,8 kWh 31,4 kWh 87,7% 300 km 201 km
Volkswagen e-UP 18,7 kWh 16,4 kWh 87,7% 160 km

Forrás: villanyautosok.hu